Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

SMS-taal verbetert leesvaardigheid

Gepubliceerd door Eveline Groeneveld op:
donderdag, 19 februari 2009
Uit een Britse studie van Coventry University is gebleken dat kinderen die veel gebruik maken van sms-taal, dus met veel afkortingen, doorgaans een betere leesvaardigheid ontwikkelen. De resultaten van het onderzoek zijn te vinden in de British Journal of Developmental Psychology.

De onderzoekers veronderstellen dat sms-taal goed is voor de leesvaardigheid, omdat de afkortingen vaak fonetisch zijn. Ook uit eerder onderzoek is gebleken dat een goed fonetisch bewustzijn leidt tot een betere leesvaardigheid. Woordspelingen zoals w8 (wacht) en cu l8er (see you later) zijn voorbeelden van dergelijke  fonetische afkortingen.

Volgens de wetenschappers is niet alleen het gebruik van sms-taal goed voor de leesvaardigheid en de algehele taalvaardigheid. Het spelen met taal in de ruime zin zou aangemoedigd moeten worden.