Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

''Taakjes overnemen'' slecht voor autonomie kind

Gepubliceerd door Barbara Arbesser op:
zondag, 22 maart 2009

In de kinderlijke ontwikkeling is het zelfstandig oefenen van vaardigheden een belangrijk aspect. En daarbij hoort ook af en toe worstelen met bepaalde taakjes. Als ouder kun je geneigd zijn al snel bij te springen en een helpende hand te verlenen als je jonge kind moeite heeft met het uitvoeren van een taak zoals het slijpen van een punt of het maken van een puzzel. De manier waarop er bij gesprongen wordt is erg belangrijk. Sommige manieren komen namelijk niet aan de ontwikkeling van de zelfstandigheid van een kind, waarschuwen Amerikaanse ontwikkelingspsychologen.

In een publicatie in het Journal of Family Psychology wordt een onderzoek beschreven, waarbij 4-jarigen met hulp van hun moeders lastige opdrachten moesten doen. De motivatie van het kind bleek sterk af te hangen van de manier waarop de moeders hulp boden. Aanmoedigen en stimuleren van het zelf oplossen van taakjes motiveerde de kleuters. Wanneer de moeders het taakje (even) overnamen waren de kleuters meteen minder gemotiveerd.

De onderzoekers stellen dat als een kind te veel werk uit handen wordt genomen, het gevoel van autonomie kan worden ondermijnd. Kinderen zullen zich dan passiever opstellen.

Kortom: in de opvoeding is een coachende houding vaak het positiefst: als een kind wordt gestimuleerd over problemen eerst zelf kritisch na te denken hoe het de taak zou oplossen of zelf op onderzoek uit kan gaan , zal het trotser zijn bij succes. Ook zal het kind een volgende keer eerder geneigd zijn zelfstandig iets te proberen. Het kind stelt zich uiteindelijk minder hulpbehoevend op.

Dit principe geldt overigens voor de opvoeding van kinderen van alle leeftijden en zelfs in de volwassenheid gaat het nog op.