Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

Examens begonnen: Online Pedagoog helpt!

Gepubliceerd door Barbara Arbesser op:
maandag, 18 mei 2009
Vandaag is het weer zover: Ongeveer 200.000 middelbare scholieren zijn vandaag begonnen met het centraal schriftelijke eindexamens. De examenperiode kan veel leerlingen levert deze periode aanzienlijke examenstress opleveren. Een deel van deze scholieren hebben zelfs last van ernstige examenvrees.

Stress en angst hebben een biologische functie: als er accuut gevaar dreigt brengt dit in het lichaam de zogenaamde fight or flight modus: Je spieren worden gespannen, je hartslag versnelt en je wordt alerter zodat je sneller kunt reageren. Ook in een eindexamen kan deze alertheid scholieren van pas komen: zo heeft het vaak een positieve invloed op het denkvermogen en de concentratie. Voor sommige leerlingen heeft de stress echter negatieve effecten: ze gaan te haastig te werk, vergeten dingen, voelen zich bang en slapen minder goed. Soms kan de angst ook ervoor zorgen dat de hersenen het denkvermogen blokkeren: de gevreesde ´blackout´.

Gelukkig bestaan er ook veel hulpmiddelen om de stress te verminderen en de examenperiode tot een zo goed mogelijk einde te brengen. Online Pedagoog heeft er enkele verzameld. Heeft u/ heb jij een goede tip voor Online Pedagoog? Mail je tip! De beste tips worden gepubliceerd op onze site. Goede inzendingen worden beloond met korting op de hulpverlening van Online Pedagoog.

  • Stress kan voorkomen uit onzekerheid door te weinig voorbereiding. Het klinkt als een open deur, maar bereid je goed voor op je examen!
  • Een handige tip van hulpmix.nl is hierbij hele examens te oefenen. Vooral de meest recente examens kunnen lijken op het examen van 2009. Je maakt de situatie van een examen vertrouwder voor jezelf, oefent je concentratie en went alvast aan de vraagstellingen en lengte. Heb je op het examen moeite met een vraag, pauzeer dan even of ga verder met een andere vraag. Je hebt dan kans dat je het antwoord later tebinnen schiet. Je moet je tijd goed verdelen, en soms is een vraag (tijdelijk) overslaan dan het verstandigste.
  • Kijk je examen goed na. Heb je hier geen tijd voor, kijk dan in elk geval of je geen vragen bent vergeten. Controleer ook zorgvuldig of je alles inlevert!
  • Las tussen de examens ontspanningsmomenten en afleiding in. Voor leerlingen die hier moeite mee hebben heeft GGZ Drente mp´3 s met ontspanningsoefeningen.
  • Zit de stress je echt in de weg, kun je ook naar de huisarts voor pillen die je helpen met ontspannen, zogenaamde beta-blokkers. Probeer zo´n pil wel eerst thuis uit voordat je naar een examen gaat.
  • Praat over je stress! Dit kan met vrienden, ouders, leraren of op fora. Ook de hulpverleners van Online Pedagoog luisteren graag en voorzien je graag met persoonlijke tips die afgestemd zijn op je eigen situatie.
Online Pedagoog wenst alle leerlingen die de komende twee weken examens hebben heel veel succes!