Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

Sterke groei hulpverlening via chat

Gepubliceerd door Barbara Arbesser op:
zondag, 18 oktober 2009
Hulpverlening via de chat zit flink in de lift, zo blijkt uit cijfer van het Netwerk Online Hulp.  Hulp via chat bij psychische, sociale en maatschappelijke problemen heeft het afgelopen jaar een stijging van 50% doorgemaakt. 

Online hulp via chat bestaat al sinds 1999, maar wint nog steeds terrein. Het meeste wordt er gechat over psychische problemen, seksualiteit en geweld.  Online hulpverlening via chat spreekt vooral de doelgroep tussen 12 en 23 jaar (60%) aan - de generatie die zich het meeste thuisvoelt in de digitale wereld. 


 

De succesfactoren van chathulp zijn de laagdrempeligheid, relatieve anonimiteit en het gebruikersgemak.
Volgens Frank Schalken, woordvoerder van het Netwerk Online Hulp en directeur van e-hulp.nl, zitten er ook maatschappelijke voordelen aan online hulpverlening. Het geeft de mogelijkheid problemen aan te kaarten terwijl deze nog tamelijk licht zijn, waardoor duurdere en intensievere vormen van de zorg minder belast worden.

Hoewel online hulpverlening in de praktijk goede resultaten laat zien, is het voor instellingen niet altijd eenvoudig de financiering voor chathulp rond te krijgen. De bestaande financieringsregeling houden geen rekening met hulpverlening via internet. Ook het anonieme karakter en regio-overstijgende aanbod maakt diverse subsidiegevers huiverig.