Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

Jong tweede taal leren leidt tot betere communicatie

Gepubliceerd door Barbara Arbesser op:
vrijdag, 02 juli 2010
Sommige kinderen worden vanaf hun geboorte twee- of meertalig opgevoed, andere kinderen leren op jonge leeftijd een tweede taal. Dit laatste wordt in een positief daglichtt gezet in het proefschrift van taalwetenschapper Dr. E. Le Pichon-Vorstman. Kinderen die ''bewust'' een nieuwe taal leren, worden gestimuleerd in zowel een communicatievaardigheden. Ook kunnen deze kinderen beter reflecteren op het eigen leerproces. De centrale vraagstelling in het onderzoek is off en in hoeverre er onderscheid is tussen kinderen die een vreemde taal leerden vanaf de geboorte en kinderen die een vreemde taal leerden op een leeftijd dat ze zich hiervan bewust waren.
 

Aspecten die onderzocht werden perceptie van een situatie, hun bereidheid om te communiceren en de manier van communiceren (communicatieve strategieën) die de kinderen toepasten. Uit het onderzoekt blijkt dat een bewuste ervaring van het leren van een vreemde taal inderdaad leidt tot significant betere prestaties op de onderzochte aspecten.