Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

Wat vinden we van de nieuwe campagne van ProRail?

Gepubliceerd door Eveline Groeneveld op:
donderdag, 10 april 2008
Vandaag werd Online Pedagoog benaderd door de redactie van het tv-programma Editie NL om een mening te geven over de nieuwe campagne van ProRail. Vanwege tijdsoverwegingen moest het tv-programma helaas op zoek naar een andere deskundige, maar bij ons is wel de vraag gerezen wat u als ouder of jongere van deze campagne vindt.  Uiteindelijk bent u de echte deskundige als het gaat om uw kind of uzelf. Mail ons uw gemotiveerde mening (naar info@onlinepedagoog.nl) en wij publiceren een compilatie hiervan op de website in een artikel. Wij horen ook graag van mensen die het lespakket onder ogen hebben gehad of er op school daadwerkelijk mee gewerkt hebben.

De campagne van ProRail heeft als doel kinderen te wijzen op de gevaren van het spoor. In het 'Ding Ding Dinglied' dat ProRail in de vorm van een lespakket uitbrengt, wordt gezongen dat iemand die onder de spoorbomen doorloopt een bal gehakt is en dat de moeder zich in de keuken alvast kan voorbereiden: “’Word je door de trein gepakt, mama zet de pan vast klaar, straks ben jij een steak tartaar”. Ook wordt er gesproken over een meisje dat verandert in een 'vieze brij, papa zet de pan maar klaar en maak een omelet'.

De campagne van ProRail is onder de aandacht gekomen van de media, omdat de Groen van Prinstererschool in Kampen een klacht heeft ingediend bij het spoorwegbeheer. Volgens hem werken de teksten van het lied traumatiserend. Directeur C. van Eckeveld legt uit: "In het lied wordt op een afschuwelijke manier over het menselijk leven gesproken. Het lespakket is een supergoed initiatief, maar dit gaan wij zeker niet aan onze leerlingen voorleggen." Ook bij de SGP is de campagne in verkeerde aarde gevallen. Kamerlid Kees van der Staaij vindt het niet wenselijk om over aangereden kinderen te spreken in termen van 'steak tartaar', 'roerei' of 'bakbeslag'. De SGP denkt dat de kans groot is dat de campagne vanwege de harde teksten zijn doel voorbij schiet.

Volgens het spoorwegbeheer valt het allemaal wel mee. De tekst moet juist de doelgroep (kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar) aanspreken: "Die houdt wel van grappige, spannende en vieze teksten. We hebben juist heel veel positieve reacties op het liedje gekregen."