Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

Boekbespreking - Knopen in je touw

Gepubliceerd door Eveline Groeneveld op:
maandag, 10 november 2008
“Knopen in je touw” is het debuut van schrijfster Kirstin Rozema-Engeman. Het boek vertelt het verhaal van een 10-jarig meisje, Floor, dat behoorlijk wat “knopen in haar touw heeft”, zoals ze het zelf noemt. Een knoop in je touw staat voor een probleem dat opgelost moet worden. Sommige knopen zijn gemakkelijk zelf te ontwarren, maar andere knopen, zoals een loyaliteitsconflict of een dreigende scheiding van je ouders, zijn te groot om zelf uit te halen.

Floor krijgt het in Knopen in je Touw zwaar te verduren. Ze maakt dingen mee die menig volwassene boven het hoofd zouden groeien. Ten eerste wordt ze gepest op school. Elke dag is een strijd en ze kan niet wachten tot de laatste schooldag van het jaar is aangebroken. Thuis is het evenmin leuk. Floors ouders hebben constant ruzie en Floor krijgt te maken met hevige schuldgevoelens. Ze wordt heen en weer getrokken tussen beide ouders en voelt zich verantwoordelijk voor hun problemen. Vooral het loyaliteitsconflict dat Floor ervaart heeft Rozema-Engeman goed uitgewerkt. Tot slot staat Floor nog iets ergs te wachten. Plotseling wordt haar vader ernstig ziek. Hij is niet in levensgevaar, maar toch vertrouwt Floor het niet. De angst die het meisje voelt is indrukwekkend beschreven.

Het gezin van Floor is verre van doorsnee, maar toch heel herkenbaar. Er zijn in Nederland veel kinderen die ook met “knopen in hun touw” zitten en, net als Floor, bij niemand terecht kunnen om te praten. Pesten en gezinsconflicten zijn aan de orde van de dag. Het boek zal dan ook bij veel kinderen herkenning en ontroering oproepen.

Toch is Floors leven niet alleen kommer en kwel. Het gezin van Floor maakt naarmate het boek vordert een transitie door van probleemgezin naar een ‘normale’ thuishaven, waar ouders en kinderen zich op hun gemak voelen. Menig lezer zal beseffen dat het echte leven ingewikkelder in elkaar zit dan in dit verhaal het geval is. Terwijl Floors gezin in een zomervakantie verandert van een gezin “vol knopen” naar een “modelgezin”, dringt het besef door dat dit voor honderden, zo niet duizenden kinderen in Nederland niet het geval is. Floor heeft het geluk de goede mensen te ontmoeten en zelfs haar egoïstische moeder blijkt uiteindelijk voor rede vatbaar. Aan de ene kant is het triest te moeten beseffen dat dit doorgaans niet de realiteit is, maar toch kan ik me voorstellen dat lezers uit het verhaal van Floor troost kunnen halen. Floor is een sterk meisje dat in hoge mate zelfredzaam blijkt te zijn. Ze is erg wijs voor haar leeftijd en is in staat om zelf hulp in te schakelen. Geen slecht voorbeeld voor de jonge lezers van dit boek!

Ik heb “knopen in hun touw” bijna in één teug uitgelezen. Het is goed dat Rozema-Engeman eigentijdse thema’s heeft gekozen om over te schrijven. Menig kind zal het verhaal van Floor herkennen.

“Knopen in je touw” lijkt me geschikt voor kinderen tussen de 10 en 14 jaar.

Titel: Knopen in je touw