Aanmelden
 Wachtwoord vergeten?

Lesprogramma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs blijkt effectief

Gepubliceerd door Eveline Groeneveld op:
woensdag, 03 december 2008
Online Pedagoog en de bedenkers van het lesprogramma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs (WIBO) horen het vaak van ouders: “Tim is gewoon niet weerbaar genoeg…Als hij zou leren om voor zichzelf op te komen, zou het pesten kunnen stoppen.” “Je bent als ouder van een jong meisje tegenwoordig gewoon bang van wat haar allemaal kan overkomen. Je leert haar natuurlijk wel dat ze niet mee mag gaan met vreemde mensen, maar weet ze echt wel wat ze moet doen als ze een keer in een bedreigende situatie komt? Hoe leer ik dat haar?” Voor deze problemen is het programma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs ontwikkeld. Onlangs werd de effectiviteit van de training onderzocht.

Het lesprogramma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs (WIBO) blijkt kinderen weerbaarder te maken tegen machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag. Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling Groningen en het Huis voor de Sport Groningen toont aan dat leerlingen die het programma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs volgen, beter in staat zijn om om te gaan met bedreigende situaties. Kinderen bleken vooral op fysiek gebied beter in staat om op een goede manier te reageren op onveilige situaties.

Belangrijk is dat vooral kinderen die het minst weerbaar zijn, lijken te profiteren van de training Weerbaarheid in het BasisOnderwijs. Na drie maanden zijn de resultaten nog steeds meetbaar. Ook op de middellange termijn blijkt WIBO dus effectief. Uniek aan het programma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs is dat het is geïntegreerd wordt in het normale lesprogramma en dus door de leerkracht wordt aangeboden. Hierdoor is, volgens de ontwikkelaars van WIBO, de kans groter dat weerbaarheid ook na afloop van de training een rol blijft spelen in de klas. Daarnaast worden de kosten van de interventie beperkt.

Kinderen die het programma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs volgen, vergroten hun fysieke, sociaal-emotionele en cognitieve competentie. Leerlingen leren onder andere om zelfverdedigingstechnieken toe te passen, hulp te vragen, hun gevoelens te verwoorden, grenzen te stellen en zich te verplaatsen in het standpunt van de dader. Ook wordt hun kennis van het thema weerbaarheid vergroot.

Het lesprogramma Weerbaarheid in het BasisOnderwijs is ontwikkeld door Huis voor de Sport Groningen. WIBO is momenteel door ruim 100 scholen in Noord- en Oost-Nederland geïmplementeerd.